Hyppää sisältöön

Vinkkejä tietoturvalliseen viestintään

Tietoturva on aina ollut keskeinen huolenaihe yrityksille, mutta digitaalisen aikakauden myötä sen merkitys on kasvanut entisestään. Yksi avaintekijä tietoturvan varmistamiseksi on tietoturvallinen viestintä.

Kirjoittanut Anna Perttunen
tiistai 24. lokakuun 2023
3 min

Pilvipalvelut ja IT-laitteet ovat välttämättömiä nykyaikaista liiketoimintaa tehtäessä, mutta ne voivat myös olla haavoittuvia, jos niitä ei käytetä oikein. Monet yritykset käsittelevät päivittäin arkaluontoista tietoa ja tietoturvaongelmat voivat muodostaa valtavia taloudellisia ja maineenhallintaan liittyviä riskejä. Yksi avaintekijä tietoturvan varmistamiseksi on tietoturvallinen viestintä. Tässä blogipostauksessa tarkastelemme, miksi tietoturvallinen viestintä on niin tärkeää yrityksille. Lisäksi tarjoamme muutamia vinkkejä ja parhaita käytäntöjä tietoturvallisen viestinnän toteuttamiseksi.

Miksi tietoturvallinen viestintä on tärkeää yrityksille?

Tietoturvallinen viestintä on yrityksen kaikissa toimissa kriittinen tekijä. Se ei rajoitu vain tietokoneisiin ja matkapuhelimiin, vaan se kattaa myös ihmiset, prosessit ja käytännöt. Miksi tietoturvallinen viestintä on sitten niin tärkeää? Tässä muutamia keskeisiä syitä:

🚀 Asiakasluottamus: Monet yritykset käsittelevät päivittäin asiakkaidensa arkaluontoisia tietoa, jolloin asiakkaat odottavat, että yritykset suojaavat heidän tietonsa asianmukaisesti. Tietojen oikeanlainen suojaus esimerkiksi tietoturvallisen viestinnän avulla edesauttaa asiakasluottamuksen säilymisen, joka on kriittistä yrityksen kannattavuuden kannalta.

🚀 Liikesalaisuudet: Monella yrityksellä on hallussaan erilaisia liikesalaisuuksia, jotka ovat kriittisen tärkeitä kilpailuedun ylläpitämisessä. Tietoturvallinen viestintä auttaa estämään salaisuuksien vuotamisen ei toivotuille henkilöille.

🚀 Lainsäädäntö ja säädökset: Useat yritykset toimivat monissa eri oikeudellisissa kehyksissä, ja monet näistä kehyksistä asettavat tiukat tietoturvavaatimukset. Esimerkiksi EU:n tietosuoja-asetus (GDPR) velvoittaa yrityksiä toimimaan tiettyjen käytäntöjen mukaisesti. Tietoturvan laiminlyönti voi johtaa laissa määriteltyihin sanktioihin ja sakkoihin. Noudattamalla tietoturvallisia viestintäkäytäntöjä, yritykset voivat välttää nämä riskit.

🚀 Maineenhallinta: Yrityksen maine on sen arvokkain omaisuus. Tietoturvan laiminlyönti voi aiheuttaa merkittäviä mainehaittoja, sillä maineenhallinta ja tietoturva kävelevät käsikädessä. Tietoturvallinen viestintä onkin keskeinen osa maineenhallintaa.

Vinkkejä tietoturvalliseen viestintään

Nyt kun tiedämme, miksi tietoturvallinen viestintä on tärkeää, seuraava askel on ymmärtää, miten sitä käytännössä toteutetaan. Tässä on muutamia vinkkejä:

  1. Koulutus ja tietoisuus: Kouluta ja lisää henkilökunnalle tietoisuutta mahdollisista tietoturvauhista sekä tietoturvallisen viestinnän parhaista käytännöistä sillä tietoisuus on ensimmäinen puolustuskeino.
  2. Salattu viestintä: Kun lähetät arkaluontoisia viestejä niin sisäisesti kuin ulkoisesti, käytä salattuja viestintävälineitä, kuten salattua sähköpostipalvelua. Voit tutustua meidän tarjoamaamme sähköpostin salauspalveluun tästä: salattu sähköposti.
  3. Vahva salasanasuojaus: Vaadi vahvoja ja ainutlaatuisia salasanoja kaikissa järjestelmissä. Esimerkiksi sähköposti on yksi kriittisimmistä käyttämistäsi palveluista, sillä sähköpostiviestien lisäksi sen kautta avautuu reittejä tyypillisesti myös moniin muihin palveluihin.
  4. Monivaiheinen todennus: Käytä monivaiheista todennusta (MFA, 2FA), joka vaatii useamman kuin yhden todentamisvaiheen tärkeissä järjestelmissä. Huomaathan, että viestintää tehdään usein varsin monilla eri sovelluksilla, kuten sähköpostilla, pikaviestisovelluksilla, Teamsilla, sosiaalisen median kautta jne. Aseta monivaiheinen todennus käyttöön kaikissa palveluissa, joissa se on tuettuna.
  5. Säännölliset tarkastukset ja päivitykset: Muista asentaa uusimmat päivitykset käyttämiisi palveluihin ja järjestelmiin. Valtaosa julkaistavista päivityksistä on tietoturva-aukkoja korjaavia päivityksiä. Päivittämättömät järjestelmät voivat vaarantaa viestinnän turvallisuuden.
  6. Viestinnän käytänteet: Luo selkeät viestinnän käytännöt, jotka ohjaavat henkilöstön toimintaa ja vastuita tietoturva-asioissa. Määrittele, millaista viestintää on sallittua tehdä minkäkin viestintäkanavan kautta.

Tietoturvallinen viestintä on elintärkeä osa jokaisen yrityksen toimintaa. Se ei vain auta suojaamaan arvokkaita tietoja, vaan myös luo luottamusta asiakkaiden ja sidosryhmien keskuudessa. Yritykset, jotka panostavat tietoturvalliseen viestintään, ovat valmiimpia kohtaamaan nykyaikaiset tietoturva-uhat ja vahvistamaan asemaansa kilpailussa.

Jos sinulla on epäilys yrityksesi tietoturvan nykytilasta, suosittelemme ehdottomasti sen kartoittamista. Me tarjoamme myös tietoturvakartoituksia, joiden aikana asiantuntijamme käyvät läpi useita kymmeniä tietoturvaan vaikuttavia asioita ja kohtia. Kartoituksen lopputuloksena saat kattavan raportin yrityksesi tietoturvan tämän hetkisestä tilasta sekä kehitysehdotukset, joiden avulla juuri sinä pystyt helposti parantamaan yrityksesi tietoturvan tilaa.

Jos podcastit kiinnostavat, suosittelemme kuuntelemaan myös uusimman toimitusjohtajamme Kimmon houstaaman #Pilvessä-podcastin jakson aiheesta: Energiatehokkaiden ohjelmistojen murros

#Pilvessä-podcast