Hyppää sisältöön

Digitaalinen muutos ja IT-kumppanuus

Digitaalinen muutos ja IT-kumppanuus. Kuinka IT-kumppanuus voi auttaa yritystä digitaalisessa muutoksessa? Tässä blogipostauksessa tarkastelemme IT-kumppanuuden hyötyjä digitaalisen muutoksen vauhdittajana ja palvelutoiminnan kehittäjänä.

Kirjoittanut Kimmo Haapavuori
perjantai 3. toukokuun 2024
3 min

Digitaalinen muutos ja IT-kumppanuus: Kuinka IT-kumppanuus voi auttaa yritystä digitaalisessa muutoksessa?

Niin muuttuu maailma, Eskoni. Näin kirjoitteli aikoinaan Aleksis Kivi Nummisuutareissa. Asiayhteys taisi tuolloin olla hieman toinen, mutta näin IT-maailmasta puhuttaessa muutos on pysyvä olotila.

Viime vuosituhannen lopulla internet oli uusi ja ihmeellinen asia. Tietokoneilla surffattiin bittivirtojen aalloilla. Hieman myöhemmin internet tuli jokaisen taskuun, kun kännykät liitettiin maailmanlaajuiseen tietoverkkoon. Tänä päivänä verkossa on kaikki: televisiot, valaisimet, kellot ja autot.

Kannattaako kaikkiin trendeihin tarttua?

Tämän hetken kuuma puheenaihe yhdessä jos toisessakin kahvipöydässä on tekoäly. ChatGPT ja Copilot ovat tulleet ryminällä käyttäjien arkeen ja tekoälyä hyödynnetään jo monissa paikoissa, vaikka käyttäjät eivät sitä välttämättä edes tiedosta.

Digitaalinen muutos tuo eteemme jatkuvasti uusia asioita. Eikä tahti tästä ainakaan tule hidastumaan. Jokaisen yrityksen ei toki tarvitse tai kannata olla eturintamassa uusien teknologioiden kanssa. Toisaalta ne, jotka jäävät paikoilleen, tulevat mitä suurimmalla todennäköisyydellä tippumaan kelkasta.

Jokaisen yrityksen on tärkeää muuttua itselle tarkoituksenmukaisella tavalla. Yrityksen on tärkeää ottaa hyöty irti niistä digitaalisista mahdollisuuksista, jotka tehostavat tai helpottavat jokapäiväistä arkea.

IT-kumppanin rooli digitaalisessa muutoksessa

Suurin osa yrityksistä toimii aloilla, joissa IT ja digitaaliset palvelut eivät ole omaa ydinliiketoimintaa. Nämä palvelut kuitenkin usein mahdollistavat tai ovat vähintäänkin tukemassa yrityksen ja sen käyttäjien toimintaa.

Hyvä IT-kumppani voi useinkin olla yllättävän keskeisessä roolissa yrityksen oman palvelutoiminnan kehittämisessä. Kumppanin tulee ymmärtää asiakasyrityksen toimintaa siinä määrin, että se pystyy tunnistamaan sellaiset digitaaliset ratkaisut, jotka hyödyttävät yrityksen toimintaa.

Uusien palveluiden käyttöönottaminen tai olemassa olevien palveluiden muutoksien tekeminen edellyttää yrityksen ja IT-kumppanin välistä hyvää suhdetta. Uusilla ratkaisuilla pitää saada muutoksia parempaan. Trenditeknologiat eivät saa olla IT-kumppanille rahastuskeino asiakkaan kustannuksella. Toisaalta yrityksen pitää uskaltaa avata omia tarpeita tai haasteita riittävästi, jotta IT-kumppani pystyy hakemaan aidosti toimivan ratkaisun tarpeeseen.

IT-kumppanuus on luottamusbisnestä. Digitaalisten palveluiden kirjo on hurjan laaja, ja se monimuotoistuu koko ajan. Harva toimija pystyy tarjoamaan kaikki palvelut aasta ööhön. Siksi IT-kumppanin pitää myös osata kertoa, missä menee oman osaamisen rajat. Toisaalta myös verkostoituminen eri toimijoiden kesken on tärkeässä roolissa. Palveluntuottajat voivat yhdessä tarjota laajemmilla hartioilla parempia ratkaisuja.

Lopuksi

Hyvä IT-kumppani pitää silmänsä auki jokaiseen suuntaan. Asiakkaiden, toimittajien ja muiden palveluntarjoajien kanssa yhdessä pitää pystyä rakentamaan laadukasta palvelua, jonka lopputuloksena asiakasyritys saa parhaan hyödyn irti.

Hyvä IT-kumppani pystyy auttamaan yritystä digitaalisessa muutoksessa juuri sen tarvitsemalla tavalla.

Lue myös: Miten valita oikea IT-kumppani?

IT-kumppani, joka elää ja hengittää PK-yritysten arkea

Nopeasti digitalisoituvassa maailmassa asiakkaillasi on yhä korkeammat odotukset palveluitasi kohtaan. Siksi IT:n on toimittava moitteettomasti – ajasta ja paikasta riippumatta, päivin ja öin. Me olemme täällä sitä varten, että päiväsi kuluvat sujuvasti ja yösi nukkuen.

Mielestämme IT on se viimeinen asia, josta sinun pitäisi olla huolissasi. Ei ole siis yhdentekevää kenet valitset IT-kumppaniksesi. Me Micro Magicillä ymmärrämme PK-yritysten arkea ja siksi koko toimintamme, tuotteemme ja palvelumme on tehty auttamaan sinua tekemään työsi tehokkaasti ja keskittyneesti.

Tutustu IT-kumppanuuteen palveluna

Jäikö jokin askarruttamaan mieltäsi?

Me Micro Magicillä olemme täällä auttaaksemme kaikissa IT-tukeen ja -asioihin liittyvissä kysymyksissä. Älä epäröi ottaa yhteyttä, jos jokin asia jäi askarruttamaan mieltäsi.

Kimmo Haapavuori

Kimmo Haapavuori

Micro Magicin Kimmo kirjoittaa aktiivisesti LinkedInissä IT-asioista ja tietoturvaan liittyvistä kysymyksistä. Jos et ole vielä verkostoitunut Kimmon kanssa, hän ottaa mielellään vastaan uusia kontaktipyyntöjä.

kimmo.haapavuori@micromagic.fi045 238 8028

Verkostoidu Kimmon kanssa